Stav porostu na konci druhé dekády června

19.06.2014 20:03

Vážení pěstitelé,

po nadprůměrném srážkovém období v květnu nyní druhý týden přichází období silného sucha (včetně vysokých teplot) a s ním spojené možné problémy u pěstitelů, kteří nemohou zalévat. O tom ale dnešní poznámka nebude. Chtěl bych vám ukázat svůj záhon hlíz a brutu, jak si, v současné době, stojí, a tímto navázat na článek "První jarní práce za mnou". Bohužel jsem toto odkládal, jelikož mi 24.5. porost gladiol značně poškodila desetiminutová smršť krup o velikosti 3 - 3,5 cm. Několik desítek hlíz bylo u báze celkově "ustřelených" a u každé rostliny některé listy proděravěné nebo zcela oddělené. Postupem času jsem žloutnoucí listy odděloval a nyní porost vypadá tak, jak vidíte na fotografii. Velmi dobře regeneruje.  Rostliny o velikosti jednoho listu byly obecně poškozeny méně, než rostliny o několika listech. Nejvíce poškozen byl letošní výsev semen mečíků, zde jsem také zaznamenal největší ztráty (má to ovšem své pozitivum, že nebudu příští rok pracovat s takovým objemem hlízeček).

 

 

Letos mi začal brut vzcházet až 50 dnů po jeho vysetí, které jsem provedl 2. března, čili cca o 25 dnů později než loni. Pro příští rok vyvozuji závěr, že nemá cenu setí brutu uspěchat a je lepší soustředit jeho setí do vhodnějšího termínu, kdy bude půda teplá, voňavá s dostatečnou mikrobiální aktivitou. Žádné vegetativní rozmnožovací diaspoře (cibule, hlíza, oddenek) totiž nesvědčí přílišné zdržení pod zemí, kde se zbytečně vysiluje, což vede k menší vitalitě porostu. Porost totiž musí co nejdříve nastartovat fotosyntetickou aktivitu, pod zemí pouze strádá. Podotýkám, že na fotografii níže je ještě na brutu poškození kroupami patrné.

 

 

Zajímavý poznatek mám k hlízám od Pleasant Valley Glads - ačkoliv mám u dvou kultivarů podezření na příměs (budu je hlídat), 4 hlízy jsem vyřadil pro houbovky, tak žádná hlíza není virózní, jsem tedy s nimi spokojený. U "houbovek" jsem s to přimhouřit oko, pokud valná většina hlíz je vitálních.

 

Z loňských hlíz jsem letos, pro virózu, vyřadil jen jednu hlízu Honey Love, což mne ubezpečuje, že jsem selekci prováděl správně a tvrdý přístup v ní se vyplácí. Samozřejmě, porost budu sledovat dál, některé kultivary to pro svou chabou vitalitu (Dramcatcher) nebo porušenou apikální dominanci a nevzhlednou stavbu rostliny (Královský Losos), to mají již nyní silně "nahnuté"...     

 

Aktualizace porostu hlíz k 3. červenci:

 

 

 

Brut:

 

Výsev: