TOP 10 kultivarů v roce 2013

28.08.2013 19:56

V následující stati se pokusím zhodnotit kultivary, za předpokladu vynechání veškerých semenáčů, které mi daly, v letošním roce, nejlepší klasy. Letošní ročník byl velice komplikovaný, do konce června neustále pršelo, což mečíkům v mých podmínkách vyhovovalo, avšak na přelomu června a července nastaly tropy a musel jsem neustále zalévat. Extrémní teploty a zalévání vedlo k selekci křivic a esíček, což se ukázalo, jako ryze odrůdová vlastnost. Nejhorší v tomto ohledu, z mého sortimentu, byly kultivary Jiří Václavík a Madagascar Exotic, nad kterými tedy visí pomyslný Damoklův meč, avšak ještě jednu šanci, příští rok, dostanou. Kdo ovšem zalévat nemohl, tak to pocítil na kvalitě klasů. Kvalita klasů kopírovala vitalitu jednotlivých kultivarů - co dobře rostlo a mělo pěkně zelenou barvu, to dalo pěkný klas, pokud pomineme zmíněnou tvorbu křivic a esíček na lodyze. Ve své výsadbě, která momentálně zabírá i s brutem 20 m2, mám od každého kultivaru průměrně 2-3 hlízy. Nemám tedy z čeho vybírat, každá hlíza musí dát na výstavu kvalitní klas, proto jsem na dvě letošní výstavy, kterých jsem se zúčastnil, odvezl vždy vše, co vyrostlo. Pomyslnou třešničkou na dortu, v letošním roce, bylo kompletní zničení všech klasů v noci z pondělí na úterý, po výstavě v Bytči, silnou vichřicí.

 

Hodnocení berte jako realitu mé zahrady na Rychnovsku (obilnářská výrobní oblast), kde se podmínky (hnědozem na opuce s vyšší skeletovistostí) nedají porovnávat s intenzivními zemědělskými oblastmi, jako je Haná nebo Polabí, resp. kukuřičnou a řepařskou výrobní oblastí, kde se výnosy hlavních zemědělských plodin průměrně pohybují na úrovni o 25 - 30% vyšší, než zde. Tímto, co funguje tam, nemusí fungovat u mne a naopak. Suma efektivních teplot, od které se odvíjí vývoj rostliny, na mé zahradě naskakuje pomaleji. Příkladem, na výstavě v Bytči (10. - 11.8.) jsem viděl Ivory Queen, ta mne, bohužel, kvete až koncem srpna, resp. první týden v září. A nyní již ke zmíněné situaci na mé zahradě a galerii deseti nejúspěšnějších:

 

1.) IVORY QUEEN (Šaran 2004) - ačkoliv je to, v mých podmínkách, pozdní kultivar, první místo mu patří právem. Žádný klas neměl pod 25 puků, vždy výstavní dvojřad a výborný nákvět. Vytváří velmi dlouhé klasy, které nekřiví. Letos má excelentní vitalitu a zdravotní stav.

2.) PATRICIA ANN (Longhenry 2007) - skvělý výstavní kultivar s výborným nákvětem a bezchybnou stavbou. Vytváří dlouhé a rovné klasy. Velice elegantní mečík.

3.) DOMINA (Rýpar 2013) - tento kultivar vřele doporučuji všem. Má excelentní barvu, zvlnění a voskovitost, klasy nekřiví a je vitální. Ačkoliv je to letošní introdukce, tak mi dala takový klas, že si třetí místo právem zaslouží.

4.) BARBORKA (Rýpar 2008) - velice vitální kultivar, v mých podmínkách, s 23 - 26 puky. Dává rovné klasy v excelentním dvojřadu s velice příjemnou barvou.

5.) HIGH HONOR´S (Hartline 2006) - z mého sortimentu se mi barevně líbí ze všech mečíků nejvíce. Loni pomyslná jednička, nyní pětka za mírné křivení lodyhy. Stabilně větší počet puků, i letošní brut měl založeno na 18-20 puků. Skvělé uspořádání klasu.

6.) PULCHRITUDE (Klutey 1992) - elegantní štíhlý mečík s dlouhým rovným klasem. Umí i 27 puků, je zdravý a má perfektní stavbu klasu s líbivým vybarvením.

7.) POLARIS (Rýpar 2005) - stabilně vysoký počet puků a jako všechny kultivary Lubomíra Rýpara má v mých podmínkách výbornou vitalitu a zdravotní stav. Pěkná stavba klasu, který nekřiví.

8.) MARŠÁL MALINOVSKIJ (Mimránek 2011) - pěkná červená barva, dlouhé rovné klasy, cca 26 puků. Velice nadějný mečík, který se uplatní na výstavách.

9.) AMERICAN DREAM (Hartline 2006) - ačkoliv má květy trochu nahloučeny k sobě, tak jsem ho do výběru zařadil, protože se jedná o jednu z nejhezčích miniatur s fantastickým voskem a zkadeřením. Na rozdíl od ruských dekoraček udělá i potřebné množství puků.

10.) LEDOPÁD (Rýpar 2010) - elegantní mečík, který vyniká svou raností. Kvete mi s Romankou jako první, proto trochu méně puků, než ostatní kultivary ve výčtu, avšak perfektní stavba a nákvět. Opravdu líbivá záležitost.

 

Tento výčet mečíků mi udělal, včetně pomyslných vyzyvatelů s dalšími velmi hezkými klasy, největší radost. Samozřejmě, našly se i takové kultivary, které nemá, do dalších let, cenu pěstovat (kraťasy a virózní materiály z nových nákupů), avšak pozitivní dojmy převládají. Bohužel, negativní dojem mám z některých nákupů, kdy některým absolutně uniká pojem ´selekce´ a dává do oběhu virózní materiály, z nichž je potřeba vždy, z celé objednávky, cca 80% zlikvidovat. Taková rostlina nikdy nedá hezký klas, což jsem viděl u mých Royal Spire, Double Take, Always, Miss Midas, X-Factor, Stará Krajka, atd. Bohužel, toto může znechutit pěstování mečíků někomu začínajícímu, protože se bude divit, co mu vyrostlo v porovnání s fotografií v katalogu či na internetu a raději to vzdá.

 

Žebříček jsem dělal ze svého sortimentu kultivarů, který je, v převážné většině, vyfocen ve fotogalerii. Je potřeba brát v úvahu, že je to můj subjektivní pocit, který se může od ostatních názorů lišit rozdílnou pěstovanou skladbou kultivarů, půdními a klimatickými podmínkami, pěstitelskou technologií a osobním vkusem.